اعتراضات و كشته‌شدگان زير ذره‌بين مجلس

اعتراضات اخير سبب شد تا برخي از افراد به دلايل مختلف بازداشت شوند. از همان ساعات ابتدايي جمعي از مسئولان تلاش كردند از سرنوشت اين بازداشتي‌ها اطلاع پيدا كنند تا اتفاق خاصي در اين بين رخ ندهد. مجلس شوراي اسلامي نيز از همان ابتدا پيگير وضع موجود بود و حتي جمعي از نماينده ها براي بازديد از زندان‌ها درخواست‌هايي داده بودند.
حال علي مطهري در نشست خبري خود از نشست هیات ريیسه مجلس درباره وضعیت بازداشتی‌های حوادث اخیر خبر داد و ضرورت شفاف‌سازی وضعیت بازداشتی‌ها را خواستار شد. نایب ريیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان دانشگاه تهران آزاد شده‌اند. مطهری درخصوص بازداشتی‌های اخیر،گفت: به ما گفتند یک نفر در تهران و دو نفر در شهرستان‌ها خودکشی کردند و قرار شد درخصوص علت خودکشی‌ها گزارشی به مجلس ارائه شود که هنوز گزارشی به ما نرسیده است. نایب رييس مجلس شورای اسلامی درخصوص تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مجلس، گفت: تعدادی از نمایندگان درخواست بازدید هیاتی از مجلس از بازداشتگاه‌ها را داشته‌اند و اما تشکیل کمیته حقیقت یاب بستگی به نظر هیات ريیسه دارد.
قوه قضاییه باید این مسائل را توضیح دهد؛چراکه اطلاع‌رسانی در این خصوص ضعیف است، نمایندگان مجلس به مقامات مسئول در وزارت دادگستری و وزیر به صورت فردی پیغام داده‌اند. وی درخصوص اینکه آیا از حوادث اخیر مانند سال 88 گزارشی تهیه و در صحن علنی قرائت خواهد کرد یا خیر، گفت: حوادث اخیر با سال 88 متفاوت است،اما باید نخست هیات بررسی در مجلس تشکیل شود، رفتار پلیس و نیروهای انتظامی به دلیل تجربه بهتر از سال 88 بود.
پافشاري براي روشنگري


از طرف ديگر برخي رسانه‌ها اعلام كردند كه ۴۰نماینده از لاریجانی درخواست داشته‌اند درباره علت فوت دو بازداشتی اعتراضات اخیر هیات تحقیق تشکیل شود. متن نامه این ۴۰ نماینده به علی لاریجانی به اين شرح است:«جناب آقای لاریجانی، چنانچه استحضار دارید دو تن از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، یکی به نام آقای «سینا قنبری» در بازداشتگاه اوین و دیگری به نام آقای «وحید حیدری» در کلانتری شهرستان اراک فوت کرده‌اند. مسئولان ذی‌ربط علت فوت را خودکشی اعلام کرده‌اند، لکن بعضی از بستگان و شهود عینی این ادعا را مورد تردید قرار می‌دهند، همچنین خبرهای تایید نشده‌ای حاکی از فوت تعداد بیشتری از بازداشت‌ شدگان است.با توجه به مسئولیت مجلس شورای اسلامی در پاسداری از حقوق ملت خواهشمند است دستور فرمایید هیات مستقل جهت بررسی موضوع و تحقیق درباره علت فوت نامبردگان و قصور تا تقصیر احتمالی مسئولان ذی‌ربط و نتیجه را به مجلس شورای اسلامی گزارش دهند».
تلاش براي انجام وظيفه
پيش از اين اعضاي فراكسيون حقوق شهروندي مجلس نيز درخواست كرده بودند تا از زندان‌ها بازديد به عمل بياورند.
قاسم میرزایی‌نیکو، نایب رییس نخست فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس با اشاره به نامه‌نگاری این فراکسیون با وزیر دادگستری، از تقاضای نمایندگان برای بازدید از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مختلف خبر داده‌بود. میرزایی‌نیکو در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به مطالبه برخی شهروندان نسبت به بازدید نمایندگان از وضعیت بازداشت‌شدگان در ناآرامی‌های اخیر اعلام کرد: پیرو اقداماتی که ازسوی فراکسیون حقوق شهروندی در راستای نامه‌نگاری با سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری صورت گرفته، قرار است نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان با خبر شویم. نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند در مجلس با تاکید بر اینکه فراکسیون حقوق شهروندی فقط به‌دنبال بازدید از یک زندان خاص نیست، گفت: سعی داریم از هرکدام از زندان‌ها و مجموعه‌هایی که نسبت به بازپروری و نگهداری از بازداشت‌شدگان اقدام می‌کنند، بازدید کنیم. اما يكي ديگر از اعضاي اين فراكسيون نيز نظرات ديگري در اين‌باره داشت.
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی از درخواست این فراکسیون برای بازدید از زندان اوین خبر داده بود. پارسایی اظهار کرده‌بود: طبق وظایف نمایندگی و اختیارات نظارتی مجلس، یکی از برنامه‌های فراکسیون حقوق شهروندی بازدید از زندان‌ها از جمله زندان اوین است. حال بايد منتظر ماند و ديد كه همكاري‌هاي لازم براي انجام ماموريت نمايندگان صورت مي‌گيرد؟ زيرا در صورت شفاف‌سازي دشمنان و بدخواهان ديگر نمي‌توانند با بهانه‌هاي مختلف كشور را زير سوال ببرند و براي كشور حاشيه ايجاد كنند. بي‌شك نظارت بر مسائل مختلف وظيفه نمايندگان است وتمام دستگاه‌ها و نهادها بايد در اين زمينه با قوه‌مقننه همكاري داشته باشند.
البته نمايندگان نيز بايد در رسيدن به هدف خود تمام سعي را داشته باشند و از هجمه‌هاي احتمالي كه شايد برخي عليه آن‌ها ايجاد كنند واهمه نداشته باشند و بدانند كه مردم به خوبي نظاره‌گر هستند و تلاش آن‌ها را زير نظر دارند.